torsdag 4. august 2011

En uke i Santiago

I dag har jeg tilbragt en hel uke i Santiago, og bare på den korte tiden har jeg lært mye spansk i forhold til hva jeg kunne. I dag var første dag med ordentlig uniform, men siden skolen er såpass kald sitter jeg med jakke inne hele tiden. Det går mye i realfag her nede, og det kommer til å ta noen måneder før jeg kommer til å ha bruk for all tiden på skolen. Engelsk har nå gått fra mitt verste fag til mitt beste, og det er utrolig deilig å kunne snakke engelsk, og kommunisere med noen av lærerne. Neste uke skal jeg ha en presentasjon om et dyr på engelsk, og det skal nok gå ganske bra tror jeg. Vi får en del andre lekser også, men jeg forstår ikke mye av det, og helt ærlig er ikke karakterer det jeg tenker mest på for øyeblikket. Foreløpig er det å lære seg spansk det som er det viktigste:)

Skoleuniform

Skoleuniform
Etter skolen ble jeg med søsteren min ut for å gjøre litt innkjøp. Egentlig skulle vi prøve å finne en mobil, men det endte med litt skrivesaker til skolen og en is som er noe av det beste jeg har smakt! Jeg blir like facinert hver gang jeg går ute i byen, når man ser fjell rett bak bygningene. Ikke det at det er utrolig vakkert å se på, det er bare svært spessielt. Været her nede er ganske kaldt, og jeg gleder meg virkelig til det blir varmere i været.


Noe jeg fikk fortalt etter et par dager, er at det foregår en demonstrasjon i Chile. I hele landet har elevene som går på offentlig skole, altså gratis, streiket i nesten to måneder. Det er veldig dyrt å gå på privat skole i Chile, og for å få et bra utgangspunkt må man på en slik skole. Nå streikes det for like rettigheter for alle, og dette skaper en del kaos og press på presidenten. Det er mange elever som mister et helt semester, og når de da skal tilbake på skolen, vil det ikke være plass til flere kull på samme klassetrinn. Selvom både jeg og søstrene mine går på en god privat skole, bestemte vi oss likevel for å være med på en demonstrasjon i dag klokken ni. Alle som ville vise sin støtte kunne gå utenfor huset og slå på kasseroller med tresleiver og slikt. Det var utrolig morsomt, og et forferdelig bråk!



I morgen skal jeg på volleyball trening etter skolen, noe som blir spennende i og med at jeg er ekstremt dårlig i volleyball, haha. Det blir også deilig med helg og slippe å stå opp 6 om morgnen:):)

3 kommentarer:

  1. Ser veldig bra ut dette Ane. Skjonner at det er vanskelig aa forsataa spraaket i begynnelsen, men dette kommer seg etter hvert. Du er fin i skole uniform.

    SvarSlett
  2. Hei Ane. Det ser ut som du har det veldig bra.

    SvarSlett
  3. heeey pus
    Ser ut som du koser deg masse og det er bra. Familien ser kjempe hyggelig ut og de hadde en veldig sot hund, haha
    Kom netopp hjem fra konf-leir, det var litt slitsomt, men goy, vi faar snakkes snart, har litt aa fortelle deg. Hils til familien din fra meg:) Forresten fin skole-uniform, du ligner paa hermine frta harry potter, haha. :)<3

    SvarSlett