torsdag 4. august 2011

Første skoledag:):)


I dag hadde jeg min første dag på skolen her i Santiago. Det kom veldig brått på i og med at AFS fortalte meg på Mandag at det kom til å en stund til før skoleplass var i orden, men da jeg våknet opp på Tirsdag fikk jeg beskjed av vertsmoren min om å skynde meg fordi vi skulle ut å kjøpe uniform. Jeg syntes såklart dette var utrolig spennende, vi har jo ikke slikt i Norge. Uniformen består av et grått skjørt, hvit bluse, grå genser, blått slips, svarte sko, grå strømper, og grå thights siden det er vinter og kaldt i været. Først ble jeg utrolig skuffet, fordi det første vi skulle kjøpe var mørkeblå joggebukser, men til slutt klarte jeg å forstå at dette var gym-uniformen.

Altså skulle jeg ha gym første skoledag, i tilegg til biologi, matte, fysikk og psykologi. Første skoledag var veldig interessant, spennende, krevende og litt skummelt. En helt ny skole, med helt nye mennesker som bare stirret på meg pga. det lyse håret. Jeg skulle gå i klassen til vertsøsteren min, og siden hun ikke har dratt til USA enda, var det veldig fint å ha noen som kunne introdusere meg til alle, og oversette når det var noe jeg ikke forsto. Timene var, som anntatt, helt uforståerlige, og selvom flere og flere ord alerede har begynnt å havne på plass, vil det nok ta litt tid før jeg kan føre en ordentligt samtale. Skoledagen varte fra 8 til 6, 10 timer!!!. Heldigvis er det ikke slik hver eneste dag, men gym kommer i tilegg til den originale skoledagen, og det er temmelig krevende å være på skolen i 8 timer hvor jeg må konsentrere meg konstant for å følge med i samtalen. De andre i klassen var veldig hyggelige, og jeg fikk snakket mye med jentene under gymmen. Det var mye tull og tøys, men da vi skulle ha den "tøffe" delen av gymmen, ble jeg overasket over at jeg var i bedre form enn de fleste. Resten av tiden spillte vi fotball, noe som jeg også var bedre enn de fleste i, så dagen gikk egentlig temmelig fort.

Skolen er temmelig liten i forhold til mange andre, men den har alle klasse trinnene helt ned til 1. I morgen blir spennende i og med at jeg skal gå med den ordentlige uniformen, og ha engelsk, et fag jeg kommer til å klare å følge med i. De fleste i klassen er veldig gode i engelsk, men det beste er å kunne snakke så mye som mulig Spansk slik at jeg lærer, men alle sier jeg tar ting ekstremt fort og at jeg har veldig bra uttale, og det er jo et bra utgangspunkt:)

I tilegg til språket her nede, prøver jeg å lære, og forstå valutaen her nede. Her brukes Chilenske pesos, og 100 pesos er ca 1 kr. For å gjøre det enkelt er det bare å dele på 100. Myntene er som følger; 1 peso, 5 pesos, 10 pesos, 50 pesos, 100 pesos og 500 pesos. Seddlene går temmelig høyt i og med at de er verdt såpass lite, og er som følger; 1000 pesos, 2000 pesos, 5000 pesos, 10000 pesos og 20000 pesos. I tilegg til at det er vanskelig å regne om, så driver de å bytter ut de gamle myntene og seddlene, så nå er det flere typer av samme verdi i omløp. Alt er egentlig veldig forvirrende, men som alt det andre blir det nok lettere å forstå etter hvert.

20000 pesos, 10000 pesos go 1000 pesos

100 pesos (1kr) og 500 pesos (5kr)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar