søndag 14. august 2011

Endelig helg

Da har jeg hatt enda en uke her på skolen i Santiago. Selvom jeg har det helt fantastisk her nede, er det temmelig vanskelig å forstå hva som foregår i timene. Denne uken har jeg tilogmed hatt 4 prøver, uææ. Jeg fikk 3.5 på den ene, tror jeg. Er ikke helt sikker, men det var noen som fortalte meg det, vet ikke helt hvilket fag heller egentlig.. Uansett, så er det ikke så dårlig faktisk når man tenker på at 7 er topp karakter, og jeg absolutt ikke forsto noen ting av det som var skrevet! Prøvene var i social science, matte, algebra og spansk. Da jeg fikk utdelt algebra testen stirret jeg ned på spørsmålene i to minutter før jeg skrev "no entiendo" over hele arket. Det får være måte på til hva lærerne kan forvente av meg. På tirsdag skal jeg snakke med kontakt læreren min om hvordan jeg skal arbeide med skolen, og da får jeg prøve å forklare at jeg faktisk ikke snakker spansk, jeg tror nemmelig det er noe lærerne ikke har fått med seg. Uansett så stortrives jeg på skolen, skal prøve å få tatt litt bilder fordi det er ganske annerledes enn i Norge, trust me. I tilegg er skoledagene her nede laaaaaange.. To ganger i uke har jeg timer fra 8 til 6, er det lov i Norge i det hele tatt? Jeg skal ikke overdramatisere for mye da, for på Fredag er det faktisk frivillig i og med at det er volleyball fra 2 til 6. Jeg har gjort enorme framskritt på bare... 2 TIMER, jippi! Alle sier jeg er kjempe flink, og jeg vet de ikke lyver bare fordi jeg er utvekslingsstudent altså!
Dette er meg, Pauli og Sara. Har på meg min fantastiske gym uniform, det er derfor jeg ser så blid ut!

Som dere ser er jeg ganske populær, neida.. Tror jeg nettopp har prøvd å forklare dem russetid, ikke helt vellyket så da tydde jeg til en youtube film isteden.
I klassen, vi hadde en vikar som elsket meg.

Så glad er jeg for å være på skolen!


Etter skolen på Fredag var jeg helt utslitt rett og slett, så det ble en ganske rolig kveld hjemme. På Lørdag derimot bakte jeg kanelsnurrer! Klokken fire skulle jeg nemmelig på et arrangement med de 8 andre utvkelsnigstudentene i Santiago og deres frivillige. Alle skulle forberede en typsik matrett fra deres land, men det fristet lite å diske opp med kjøttkaker i brun saus, så derfor ble det kanelsnurrer, jeg liker nemmelig kanelsnurrer. Jeg ble hentet av min frivillig halv fem, i Chile er punktlighet nemmelig et fremmedord. Anyways, hun var kjempe hyggelig og kul, så det endte opp med å bli en ganske morsom kveld likevel, haha. Da vi kom dit, møtte jeg folk fra island, finland, mexico, italia og Frankrike. Det meste av maten var kjempe godt, spessielt nudlene fra Thailand. Ja, det glemte jeg, det var en gutt fra Thailand der også. Han var veldig høy. Da det var tid for dessert ble alle kanelsnurrene mine spist opp, jippi! Kunne konstatere med at alle likte mine fantastiske kokkekunster. Den islandske gutten hadde med seg en dessert som het noe veldig merkelig. Navnet besto av tre ord hvor det første var helvete, og det siste var betydde bæsj på spansk. Altså bæsj fra helvete, jeg og Carolina bestemte oss for å la den være. Carola, som vi var hos var på utveksling i Norge for to år siden, så da fikk jeg endelig snakket litt norsk igjen! Det var kjempe gøy, og hun var utrolig flink i norsk, og snakket vel så å si flytende. Kvelden var veldig koslig og jeg ble godt kjent med mine to AFS frivillige, Valentina og Carolina. De er fantastiske jenter, og utrolig morsomme. Carolina gleder seg mest til jeg blir 18 så hun kan ta meg med ut, woho.

I dag sto jeg opp VELDIG sent.. huff. Klokken fire dro vi på kjøpesenteret for å spise lunsj, og kjøpe presang til kusinen vår som hadde bursdag i dag.


I dag var det kjempe fint vær og ikke minst varmt:)
Da vi skulle spise lunsj gikk det i.... FAST FOOD. Jippi! Men ingen trenger å bekymre seg for at jeg skal bli feit altså, jeg spiser salat til hvert måltid. Utrolig, men sant!
Mami:)

Lykkelig med mat fra Burger King!


Cote:)
Etter lunsjen var ferdig gikk vi til et annet kjøpesenter for å finne gave som sagt, da tok vi disse glansbildene(dere liker bilder, gjør dere ikke?)

Det går mit Sommer i Santiago, og da trenger man solhatt

haha:)
I morgen har vi også fri, wohoo!! Det er en eller annen type helligdag, er ikke helt sikker på hva, men sier ikke nei til en fridag til. Slenger med to bilder av meg og Lissi, og et for å få dere til å trekke på smilebåndet:)




PS: Forrige Søndag hadde vi noe som het Dia del niño. Det er det samme som mor- og farsdag, var som å våkne opp til julaften. Burde innføres i Norge!!

CHAAOOOO



2 kommentarer:

  1. Du er flink, og kuult at du spiller volleyball! Jeg Er i spania for a skrive.

    mamma

    SvarSlett