tirsdag 31. januar 2012

Vina del Mar!

Det er mye bloggoverskrifter med diverse steder i Chile, men sånn er det når vi har sommerferie! Som dere kanskje vet, har jo Chile en ekstremt lang kyst linje, og det å dra ut til stranden som sommeren er noe alle gjør. Som sagt har vi jo ikke strand i Santiago, så forrige Torsdag dro jeg på dagstur til Vina del mar med primas og vertssøster. Det er ca. en to timers lang busstur så vi var oppe tidlig, og ankom Vina i 10 tiden. Med min flaks, så var det jo overskyet da vi kom frem, men innen vi hadde spist lunsj og kommet oss ned til stranden hadde sola tittet frem. Vina del Mar er en av de mer pupulære strandbyen i Chile, og det er så koslig å bare traske i gatene eller se på alt som selges på feriaene ved stranden. Vi testet også vannet, som rett og slett var iskaldt, men som den vikingen jeg er dro jeg med de andre på å bade i rundt 20 minutter faktisk. I tilegg til at vannet kan måle seg med temperaturene vi har i Norge(litt kaldere tilogmed kanskje??) så er det alltid kjempe store bølger, og undervannsstrømmene er utrolig sterke, noe som resulterte i at vi ikke kunne gå lenger ut en ca 2 meter, men det var overraskende gøy uansett. Vi ble ikke så lenge på stranden fordi de andre hadde mer lyst til å oppleve mer av byen. Vi var blant annet innom et gammelt slott som ligger der, hadde lovet Payton å ta turen innom hvis jeg noen gang fikk muligheten. Det heter nemmelig "Castillo Wulff", og Payts var så stolt, haha. I tilegg spiste vi once før vi dro hjem, noe som er et måltid vi spiser i 5-6 tiden her i Chile. Da vi satt på restauranten prøvde vi også å snappe opp om de på nabobordet var nordmenn, men jeg tviler i og med at chilenerne fikk det kjempe gøy med å si en del banneord på norsk(som alle andre synes jeg dette er gøy å lære bort). Dessverre fikk vi null respons, så konstaterte med at de kanskje var tyske ellernoe slikt. Etter flere timer i Vina var det endelig på tide å komme seg til stasjonen for å komme seg hjem. Da de andre absolutt ville gå hele strandpromenaden tilbake satt jeg foten ned, for vi hadde tunge bagger og ikke søren om jeg gadd å gå i en og en halv time til. Dermed ente vi opp med å ta bussen som koster 300 pesos pr.person. Dette tilsvarer ca. 4 kroner. Lenge leve Chilenske priser!! Alle var temmelig slitne da vi kom hjem, og jeg klarte faktisk å unngå å bli solbrent også, flinke meg.
 Tur-bus.... I det siste har det vært rundt tre ulykker med busser som tilhører det største busselskapet i Chile, skal si jeg ble litt nervøs i og med at jeg har reist med de sånn 6 ganger ellernoe
Vina Indomita, med sånn kul n som jeg ikke har på tastaturet
 Klokken bak på bildet er faktisk ganske kjennt, i Chile i hvertfall, haha. Den er kunn laget av blomster, unntatt viserne såklart, og funker faktisk!
 Også har jeg fått meg ny kjæreste til dere som ikke visste det!
 Castillo Wulff!!
 Hører jeg dere sier at jeg er flink til å oppdater?? tusen takk!!

2 kommentarer:

  1. Gratulerer med kjæreste daaaaaa, heeehe


    Klem och kos ellahhh

    SvarSlett
  2. Det så ut som en morsom og koserlig tur, bra ikke bussen kræsjet. Så koooooserlig med kjærste, han var kul asss. Fin vekse forresten, gleder meg til du kommer hjem med den, mohahaha
    Nei da:)))
    Savner deg forresten hvis du ikek viste det siden vi ikke har skypet på lenge siden du ALDRI er på facebook... -.-
    love u sis
    klæææm ingis

    SvarSlett