søndag 4. desember 2011

TELETON - Con la fuerza del corazón

Denne helgen har det pågått en stor innsamlingsaksjon over hele Chile som kalles Teleton. Den finner sted en gang i året og foregår offisielt i 48 timer. Det handler såklart om å samle inn penger, og dette er noe hele Chile bidrar med. Pengene går i hovedsak til barnesykehus for barn med alvorlige sykdommer, som drives av Teleton. Det settes opp stadiumer i hele Chile, og hovedarenaen er i Santiago(hovedstaden). Det som foregår på disse scenene blir sendt på TV, og de fleste setter seg ned med familien for å se på. Kjennte personer opptrer, og det sendes reportasjer om arbeidet Teleton har utarbeidet i året som har gått. Det er mye av det samme som tv-aksjonen i Norge, bortsett fra at pengene går til mye av de samme formålene hvert år, og det er såklart mye større. På Lørdag ble jeg med søsteren min til BANCO DE CHILE, som er hovedbanken for Teleton, for å sette inn pengene hun hadde samlet inn(og ja, jeg donerte penger!!). Bankene har åpent hele tiden, og jeg fikk sjokk da vi ankom. Det var stappfullt med mennesker som skulle gi penger, og spessielt mange barn hadde med seg bokser fulle av det de hadde samlet inn. Jeg tror jeg aldri har sett så mange mynter i hele mitt liv, og det er virkelig slik at alle bidrag teller. Det spiller ingen rolle om du gir 1000 pesos eller 100.000, alle bidrag blir sett på som like viktige. Dessverre tok jeg ikke med meg iphonen, så jeg fikk ikke tatt bilder av det, men dere må bare ta mitt ord for det. I tilegg foregår det masse arrangementer i forbindelse med Teleton som f.eks Radio Stasjoner som setter opp scener utenfor bankene, og butikker der du betaler for en vare og deretter går noe av pengene til Teleton. Blant annet donerer store kjeder i Chile en del penger. Da vi kom hjem igjen, satte vi oss ned for å se på, siden det er ganske interessant å få med seg hvor mye penger de klarte å samle inn. Målet for i år var så mye som  18.000.000.000 pesos, og ved midnatt kom siste måling. Det totale beløpet endte på hele 21.735.065.277 pesos, noe som er helt sykt mye penger. Hele showet ble avsluttet med fantastisk fyrverkeri og glede. Det er så fint når penger går til en såpass god sak:)
Ble jo speilvendt på bildet da, men bevis på at vi faktisk var å donerte penger:)
 Video fra de siste 7 minuttene av showet der der avslører hvor mye penger vi hadde samlet inn. Go Chile!

Chaooo

2 kommentarer:

  1. Det er kjempe bra at hele landet er med!! Også veldig bra at du ga penger Ane:)
    Hvor mye penger ble det samlet inn:D jeg savnet deg masse sp får vi snakkes på skype snart:)
    Love u sis

    SvarSlett
  2. Hvor mye penger ble det samlet inn i kr?*

    SvarSlett